Recenzja Napoleon Total War
Wydana
23 lutego 2010 roku gra opowiada o czasach wojen napoleońskich,
kampanię można rozegrać zarówno Francją pod władzą Napoleona Bonaparte,
jak i jednym z krajów koalicji anty-napoleońskiej- Rosją, Prusami,
Austrią i Wielką Brytanią. Kampania francuska, jest bardziej
szczegółowa-prowadzi ona przez kilka etapów, kampanię we Włoszech
(1796-1797), w Egipcie (1798-1800), i najważniejszą- w Europie
(1805-1812). Można też rozegrać najsłynniejsze bitwy Napoleona w
oddzielnej opcji. Rozgrywka jak zawsze, dzieli się na system turowy na
mapie strategicznej i bitwy w czasie realnym, choć w stosunku do
poprzedniej gry z serii Europa została podzielona na więcej prowincji.
Zarządzając państwem w grze możemy regulować wysokość podatków dla
arystokracji i klasy średniej, wymieniać członków rządu, gdzie każdy z
nich ma unikalne cechy wpływające na kondycję państwa, budować i
ulepszać budynki, odkrywać wynalazki na uniwersytetach, prowadzić
politykę zagraniczną, oraz werbować agentów do niszczenia wrogich
budynków, przeprowadzania zamachów na dowódców, i co jest nowością w tej
odsłonie sabotować wrogą armię, aby przez 1 turę nie miała ruchu; są
również dżentelmeni, przyśpieszający badania na uniwersytetach,
pojedynkujący się z innymi dżentelmenami oraz kradnący wynalazki
przeciwnikowi. Jeśli chodzi zaś o działania wojenne to ulepszono ten
aspekt, teraz armia przebywając w polu zimą lub będąc na pustyni traci
ludzi, a na uzupełnianie strat można pozwolić sobie tylko na własnym
terytorium oraz stawiając placówki zaopatrzeniowe, które przyśpieszają
uzupełnianie strat, dlatego też marsz na Moskwę w grze może skończyć się
tak samo jak w historii, czyli dużymi stratami od zimna. Nowością jest
również możliwość wyzwalania narodów spod obcego panowania, co daje
wiernego sojusznika, grając Francją można również wyzwolić Polskę, co da
dla gracza unikalne polskie oddziały wojskowe. Gra bardzo wiernie
trzyma się historii, przywódcy państw są tacy jak naprawdę, posiadają
swoje indywidualne cechy, liczne historyczne oddziały wojskowe mają
wiernie odtworzone mundury i odpowiednio dobrane umiejętności np.
napoleońska elitarna Stara Gwardia podnosi morale będących w pobliżu
żołnierzy oraz przeraża przeciwnika obniżając z kolei jego morale,
występują też generałowie walczący w wojnach napoleońskich i mogący
zawracać na pole bitwy spanikowane oddziały oraz podnosić morale
żołnierzy. Graficznie gra stoi na wysokim poziomie, nastrojowa, dobrze
dobrana muzyka bardzo uprzyjemnia rozgrywkę, zaś sztuczna inteligencja
potrafi nieraz zaskoczyć, np. atakując państwo gracza, w chwili kiedy on
wyśle wojska do walki w inny region i pozostawi niezabezpieczoną
granicę. Bitwy w czasie rzeczywistym wyglądają widowiskowo, strzelającą
piechotę szybko pokrywa obłok prochu, skierowane na tyły lub flankę
przeciwnika uderzenie kawalerii zadaje ogromne straty, a artyleria robi
wyrwy w liniach przeciwnika i niszczy kartaczami, podobnie dobrze
wykonane są bitwy morskie ze statkami tamtego okresu; to wszystko
sprawia, że nieraz podziwiając choćby walkę pojedyńczych żołnierzy na
bagnety można przegapić jakieś nagłe uderzenie przeciwnika. Do gry
został wydany dodatek opowiadający o wojnie na półwyspie iberyjskim i
próbie jego podboju przez Napoleona w latach 1811-1814, tutaj z kolei
można grać Francją, powstańcami hiszpańskimi oraz brytyjskim korpusem
ekspedycyjnym na mapie podzielonej na 32 regiony. W dodatku dużą rolę
odgrywa walka partyzancka, hiszpanie posiadają specjalne oddziały
powstańcze, które poruszają się niezauważone w lasach na mapie
strategicznej, a w czasie bitwy mogą być rozstawione poza polem do tego
wyznaczonym, zaskakują tym samym przeciwnika niespodziewanym uderzeniem.
Podsumowując, gra Napoleon: Total War została ulepszona pod każdym
względem od poprzedniej gry z serii Empire, gra wiernie oddaje realia
historyczne, oraz co szczególnie ważne zawiera mnóstwo historycznie
oddanych oddziałów wojen napoleońskich, pod tym względem jest najlepsza
od dotychczasowych gier serii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz