czwartek, 25 czerwca 2015

recenzja gry Age of Empires


nazwa programu:   Age of Empires

rodzaj programu:  gra komputerowa na PC

producent:             Ensemble Studios

wydawca:               Microsoft Studios

data wydania:         26 października 1997




Ensemble Studios znany producent gier komputerowych - założono w 1995r w Dallas w Teksasie.

Założycielami przedsiębiorstwa byli bracia Tony Goodman i Rick Goodman oraz John Boog-Scott.

Po sześciu latach zakupił ją Microsoft, aby potem w 2009r ją zlikwidować. Przez ten czas firma

sprzedała 20 mln gier i zarobiła 500 mln $. Najsłynniejszym produktem Ensemble Studios jest gra

Age of Empires, która dała również nazwę całej serii gier (dodatek do AoE - The Rise of Rome, 

AoE II: The Age of Kings, dodatek do AoE II - The Conquerors, AoE III z dodatkami The Warchiefs

i The Asian Dynasties, Age of Mythology, dodatek do Age of Mythology - The Titans). 


Autorami Age of Empires są: Rick Goodman, Bruce Shelley i Brian Sullivan. Gra należy do typu

RTS (real time strategy) i w tym gatunku jest najsłynniejszą, ale nie pierwszą do której pretenduje

The Ancient Art of War wydana w 1984r. Silnik gry oparty jest na grafice dwuwymiarowej 2D,

elementy gry ukazywane są w rzucie izometrycznym (z góry z lekkiego skosu). Jednak nie jest to

wadą, ze względu na dużą różnorodność użytych na ekranie gry figur i ich dopracowanie.


Są możliwe dwa tryby gry: jednoosobowy (single player) i wieloosobowy (multiplayer). W trybie 

wieloosobowym grać może od dwóch do ośmiu graczy jednocześnie. Tryb wieloosobowy dostępny 

jest poprzez: ogólnodostępne serwery internetowe, sieć lokalną (LAN) czy null modem (kabel 

szeregowy łączący bezpośrednio dwa komputery). Ponadto do dyspozycji jest edytor scenariuszy.


Rozgrywka polega na kierowaniu jedną cywilizacją, wybraną spośród dwunastu. Są to azjatyckie:

Szang, Choson, Yamato; bliskowschodnie: Sumerowie, Asyryjczycy, Babilończycy, Egipcjanie, Hetyci,

Fenicjanie, Persowie i europejskie: Minoańczycy i Grecy. Każda z tych cywilizacji ma specyficzne

atrybuty. I tak Egipcjanie wydobywają najszybciej złoto, mają najlepszych kapłanów i wytrzymałe

rydwany.  Natomiast Grecy dysponują najszybszymi okrętami i falangistami. Z kolei Babilończycy

wydobywają najwięcej kamienia oraz mają dwukrotną wytrzymałość murów i wież (akurat ta cecha

jest niezbyt dobrze wybrana gdyż babilońskie fortyfikacje były wykonywane z suszonych cegieł z

gliny i były mniej odporne od fortyfikacji z kamienia). Przed wyborem cywilizacji można zapoznać

się z jej krótkim historycznym opisem - powstaniem, rozwojem i upadkiem. Opis uzupełnia mapa.


Wszystkie cywilizacje dysponują częściowo odmiennym kompletem: budynków, postaci i okrętów.

Budynki są podzielone na cywilne i militarne. W budynkach cywilnych odbywa się "tworzenie"

wieśniaków i kapłanów; służą one też do gromadzenia zasobów (żywność, drewno, kamień, złoto)

a ponadto powstają w nich nowe wynalazki i technologie. Do celów prestiżowych można zbudować

"cudy świata" (wonder), niestety nie siedem historycznych, a tylko cztery - np. kolos rodyjski.

Budynki militarne służą do zaciągania i trenowania różnych kategorii wojowników, machin i okrętów.















Społeczność cywilizacji dzieli się również na cywilną i militarną (chociaż w realu funkcjonowały

wtedy głównie armie niezawodowe typu "pospolite ruszenie", czasami uzupełniane najemnikami).

Składający się na cywilów wieśniacy pomnażają zasoby (myślistwo, uprawa pól, wyręb drzew,

praca w kopalniach złota lub kamieniołomach) oraz wznoszą budynki. Do wyższej klasy należą

kapłani, którzy zajmują się medycyną oraz agitacją (potrafią przekonwertować każdą obcą jednostkę).


Osobliwością tej gry jest fakt, że cała społeczność cywilizacji składa się wyłącznie z mężczyzn !!!

W jaki więc sposób są kreowani w centrach miejskich nowi mieszkańcy jest już tajemnicą handlową

autorów gry. Ten niewybaczalny błąd został naprawiony w kolejnych częściach serii, gdzie możemy

wreszcie zobaczyć płeć piękną w akcji. 


Najliczniejszą kategorię jednostek tworzą wojownicy.

Piechotę reprezentują wojownicy uzbrojeni w maczugę lub

topór (lekkozbrojni) i uzbrojeni w krótki miecz, włócznię

lub sarissę (ciężkozbrojni). W kategorii jednostek szybkich

mamy konnych zwiadowców, jazdę (zwykłą i katafraktów),

rydwany oraz słonie bojowe. Następną grupą są łucznicy

(piesi, konni i na rydwanach). Osobną kategorię tworzą

machiny miotające (katapulty i balisty). Wojownicy są

bezimienni, wyjątkiem są herosi występujący w kampaniach.


W grze występują również jednostki pływające:

zwykłe łodzie rybackie, szybkie żaglowe statki handlowe,

powolne żaglowe transportowce i okręty wojenne (galery).

Flota posiada trzy typy galer: małe zwiadowcze, zwykłe

galery (zapewne pentakory) oraz triremy (niektóre mogą

mieć na pokładzie katapulty).  Do budowy tych wszystkich

jednostek służą doki. Często scenariusze i kampanie są

rozgrywane nad morzami z archipelagami wysp - wtedy

bez floty gracz się nie obejdzie.

Specyficzną kategorię jednostek stanowi przyroda - gaia. Są to przemieszczające się niezależnie od

gracza zwierzęta. Drapieżniki są reprezentowane przez lwy i krokodyle, które są bardzo groźne

dla wieśniaków i kapłanów wchodzących na ich teren łowiecki, po zauważeniu są od razu atakowani.

Wśród roślinożerców spotykamy słonie i antylopy impala. W morzu można się natknąć na ogromne

wieloryby i ryby (tuńczyki i łososie).  Na niebie z rzadka przelatują samotne orły i majestatyczne sępy.

  
Rozwój cywilizacji osiąga się poprzez przejście kolejnych czterech er: kamienia, narzędzi, brązu i

żelaza. Każda wyższa era to duży skok technologiczny zarówno w gospodarce jak i w militariach.

W erze kamienia podstawą jest myślistwo i zbieractwo, a za wojsko służą wieśniacy z maczugami.

Pola uprawne, pierwsze mury, konni zwiadowcy i wojownicy z toporami to już epoka narzędzi.

Era brązu to przede wszystkim wynalazki militarne - wojownicy piesi i konni używający mieczy,

ale też rozwój religii i handlu. Dalej w erze żelaza rozwija się arystokracja, alchemia, inżynieria

i balistyka, gospodarka oparta jest na złotym pieniądzu, który służy też do zaciągania zawodowych

żołnierzy - dobrze uzbrojonych, opancerzonych i wyszkolonych najemników. Osiąganie kolejnych

er zależy nie od upływu czasu, tylko od sprawnego zarządzania gospodarką przez gracza - poprzez

wybudowanie określonego rodzaju budynków i zebranie wymaganej ilości surowców.


arystokracja, alchemia, inżynieria i balistyka
Źródło: http://www.gry-online.pl/S024.asp?ID=469&PART=240
arystokracja, alchemia, inżynieria i balistyka
Źródło: http://www.gry-online.pl/S024.asp?ID=469&PART=240
W trybie gry single player występują dwa rodzaje rozgrywki: mapa losowa (random) i kampanie.

Przy wyborze mapy losowej, gracz sam wybiera dana cywilizację oraz jeden z typów mapy terenu.

Zwycięstwo w tym rodzaju rozgrywki osiąga się na niezależne od siebie cztery sposoby:

- poprzez zbudowanie jako pierwszy "cudu" i utrzymanie go przez okres aż 2000 lat

- poprzez zebranie wszystkich ruchomych artefaktów i utrzymanie ich przez okres 2000 lat

- poprzez zajęcie wszystkich ruin (Stonehage) na mapie i utrzymanie ich przez okres 2000 lat

- poprzez podbój (czyli eliminacja wszystkich jednostek, okrętów i budynków innych cywilizacji).

Gra oferuje również trzy kampanie: Glory of Greece (jednym z jej scenariuszy jest Marsz Ksenofonta),

Voices of Babylon i Yamato Empire of the Rising Sun - warunkiem zwycięstwa jest tu przejście po

kolei wszystkich ośmiu cząstkowych scenariuszy danej kampanii.



   Podsumowując, główny cel producenta, jakim było osiągnięcie zysku ze sprzedaży recenzowanej

gry, w zamian za dostarczenie graczom wyśmienitej rozrywki w historycznym opakowaniu - został

zrealizowany z nadwyżką. Age of Empires może stanowić znakomite narzędzie do rozbudzenia i

później też pogłębienia zainteresowań z kręgu historii starożytnej - u uczniów szkół podstawowych

i gimnazjalnych. Recenzent zauważył to obserwując swojego syna, który o marszu dziesięciu tysięcy

i postaci Ksenofonta czy też dynastii Szang lub państwie Yamato dowiedział się nie z podręczników

szkolnych lub od nauczyciela historii - tylko  po zetknięciu się z sugestywnym światem gry AoE.

Kończąc tą przydługą recenzję o kultowej grze sprzed 18 lat, zadaję sobie pytanie czy za następne

kilkanaście lat znajdzie się ktokolwiek, kto będzie o niej jeszcze pamiętał ... Chyba tylko Klio !   


                                                                                                recenzję popełnił: Robert Fanselow

    http://portalhistoryczny.blogspot.com/2015/06/recenzja-gry-komputerowej-age-of-empires.html


 









3 komentarze:

  1. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za dobre słowo, nie przypuszczałem że ktokolwiek tą moją pierwszą recenzję przeczyta lub skomentuje. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Miałem tą grę u siebie na komputerze i pamiętam jak spędziłem wiele godzin grając w nią. Teraz na pewno będzie tak samo z grą Cyberpunk 2077 https://www.oleole.pl/cms/gk-cyberpunk2077.bhtml która w sumie w każdym momencie może mieć swoją premierę. Dlatego jetem zdania, że warto jest na nią czekać.

    OdpowiedzUsuń