środa, 10 czerwca 2015

Citavi - menedżer bibliografii

Citavi - menedżer bibliografii

Citavi jest złożonym "kombajnem" bibliograficznym. Jego wielką zaletą jest pełna polska lokalizacja.




Program jest dedykowany na systemy z rodziny Windows 8, 7 oraz Vista. W łatwy sposób integruje się z edytorem np. WORD.



Dostępny jest w różnych wersjach licencyjnych. Wersja dedykowana studentom kosztuje 244,77 zł brutto (cena z dnia 08-06-2015). Dostępna jest również wersja darmowa, która pozwala na pracę z maksymalnie 100 pozycjami bibliograficznymi. Wystarczy to na zapoznanie się z funkcjami programu. Warto też śledzić fanpage Citavi na Faceebook`u. Co pewien czas organizowane są konkursy, gdzie główne nagrody to pełne wersje menedżera.




Program jest bardzo pomocny podczas pisania pracy naukowej. Pomoże przygotować plan, wyszukać źródła w Internecie oraz formatować tekst. Citavi składa się z trzech narzędzi – organizatora wiedzy, edytora bibliograficznego i terminarza. Umożliwia import danych z innych programów bibliograficznych.



Citavi pozwala przeszukiwać dane wielu katalogów bibliotecznych, m.in. WorldCat oraz biblioteki uczelniane i narodowe. Danych możemy poszukiwać w różny sposób: ISBN, tytuły lub skany kodów QR. Program wyszukuje dane bibliograficzne, słowa kluczowe oraz dostępne streszczenia. Oferuje możliwość pobierania pełnych tekstów artykułów dostępnych w Internecie. Umożliwia zapisywanie stron internetowych jako PDF. We wbudowanym oknie umożliwia podgląd plików PDF, obrazów, dokumentów i stron internetowych. Spośród dużej ilości dostępnych stylów cytowań możemy wybrać najbardziej nam odpowiadający.



Zaimplementowany organizator wiedzy ułatwia porządkowanie przygotowanych cytatów i komentarzy. Terminarz pozwoli zaplanować działania związane z projektem lub pojedynczą publikacją.



Niezbędnym narzędziem uzupełniającym Citavi jest Citavi Picker, który jest wtyczką służącą do pobierania danych z innych programów, np. przeglądarki Mozilla lub Acrobat Reader. Dodatkową zaletą programu jest możliwość pracy nad projektem przez kilka osób. Wtedy należy wszelkie dane gromadzić w chmurze.


W ciągu ostatnich dwóch miesięcy pojawiła się nowa wersja - 5.0. Wprowadziła kilka zmian: 
- opisywanie PDF`ów,
- szybsze wyszukiwanie artykułów w czasopismach,
- obsługa formatu EPUB.


Chciałbym zachęcić wszystkich do korzystania z programu. Pozwala on zaplanować, zorganizować, uporządkować i usprawnić pracę.

Maciej Tankiewicz
I rok historii

Oryginalna wersja opisu dostępna na moim blogu http://studenci40plus.blogspot.com/


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz