nazwa programu: Age of Empires
rodzaj programu: gra komputerowa na PC
producent: Ensemble Studios
wydawca: Microsoft Studios
data wydania: 26 października 1997
Ensemble Studios znany producent gier komputerowych - założono w 1995r w Dallas w Teksasie.
Założycielami przedsiębiorstwa byli bracia Tony Goodman i Rick Goodman oraz John Boog-Scott.
Po sześciu latach zakupił ją Microsoft, aby potem w 2009r ją zlikwidować. Przez ten czas firma
sprzedała 20 mln gier i zarobiła 500 mln $. Najsłynniejszym produktem Ensemble Studios jest gra
Age of Empires, która dała również nazwę całej serii gier (dodatek do AoE - The Rise of Rome,
AoE II: The Age of Kings, dodatek do AoE II - The Conquerors, AoE III z dodatkami The Warchiefs
i The Asian Dynasties, Age of Mythology, dodatek do Age of Mythology - The Titans).
Autorami Age of Empires są: Rick Goodman, Bruce Shelley i Brian Sullivan. Gra należy do typu
RTS (real time strategy) i w tym gatunku jest najsłynniejszą, ale nie pierwszą do której pretenduje
The Ancient Art of War wydana w 1984r. Silnik gry oparty jest na grafice dwuwymiarowej 2D,
elementy gry ukazywane są w rzucie izometrycznym (z góry z lekkiego skosu). Jednak nie jest to
wadą, ze względu na dużą różnorodność użytych na ekranie gry figur i ich dopracowanie.
Są możliwe dwa tryby gry: jednoosobowy (single player) i wieloosobowy (multiplayer). W trybie
wieloosobowym grać może od dwóch do ośmiu graczy jednocześnie. Tryb wieloosobowy dostępny
jest poprzez: ogólnodostępne serwery internetowe, sieć lokalną (LAN) czy null modem (kabel
szeregowy łączący bezpośrednio dwa komputery). Ponadto do dyspozycji jest edytor scenariuszy.
Rozgrywka polega na kierowaniu jedną cywilizacją, wybraną spośród dwunastu. Są to azjatyckie:
Szang, Choson, Yamato; bliskowschodnie: Sumerowie, Asyryjczycy, Babilończycy, Egipcjanie, Hetyci,
Fenicjanie, Persowie i europejskie: Minoańczycy i Grecy. Każda z tych cywilizacji ma specyficzne
atrybuty. I tak Egipcjanie wydobywają najszybciej złoto, mają najlepszych kapłanów i wytrzymałe
rydwany. Natomiast Grecy dysponują najszybszymi okrętami i falangistami. Z kolei Babilończycy
wydobywają najwięcej kamienia oraz mają dwukrotną wytrzymałość murów i wież (akurat ta cecha
jest niezbyt dobrze wybrana gdyż babilońskie fortyfikacje były wykonywane z suszonych cegieł z
gliny i były mniej odporne od fortyfikacji z kamienia). Przed wyborem cywilizacji można zapoznać
się z jej krótkim historycznym opisem - powstaniem, rozwojem i upadkiem. Opis uzupełnia mapa.
Wszystkie cywilizacje dysponują częściowo odmiennym kompletem: budynków, postaci i okrętów.
Budynki są podzielone na cywilne i militarne. W budynkach cywilnych odbywa się "tworzenie"
wieśniaków i kapłanów; służą one też do gromadzenia zasobów (żywność, drewno, kamień, złoto)
a ponadto powstają w nich nowe wynalazki i technologie. Do celów prestiżowych można zbudować
"cudy świata" (wonder), niestety nie siedem historycznych, a tylko cztery - np. kolos rodyjski.
Budynki militarne służą do zaciągania i trenowania różnych kategorii wojowników, machin i okrętów.
Społeczność cywilizacji dzieli się również na cywilną i militarną (chociaż w realu funkcjonowały
wtedy głównie armie niezawodowe typu "pospolite ruszenie", czasami uzupełniane najemnikami).
Składający się na cywilów wieśniacy pomnażają zasoby (myślistwo, uprawa pól, wyręb drzew,
praca w kopalniach złota lub kamieniołomach) oraz wznoszą budynki. Do wyższej klasy należą
kapłani, którzy zajmują się medycyną oraz agitacją (potrafią przekonwertować każdą obcą jednostkę).
Osobliwością tej gry jest fakt, że cała społeczność cywilizacji składa się wyłącznie z mężczyzn !!!
W jaki więc sposób są kreowani w centrach miejskich nowi mieszkańcy jest już tajemnicą handlową
autorów gry. Ten niewybaczalny błąd został naprawiony w kolejnych częściach serii, gdzie możemy
wreszcie zobaczyć płeć piękną w akcji.
Najliczniejszą kategorię jednostek tworzą wojownicy.
Piechotę reprezentują wojownicy uzbrojeni w maczugę lub
topór (lekkozbrojni) i uzbrojeni w krótki miecz, włócznię
lub sarissę (ciężkozbrojni). W kategorii jednostek szybkich
mamy konnych zwiadowców, jazdę (zwykłą i katafraktów),
rydwany oraz słonie bojowe. Następną grupą są łucznicy
(piesi, konni i na rydwanach). Osobną kategorię tworzą
machiny miotające (katapulty i balisty). Wojownicy są
bezimienni, wyjątkiem są herosi występujący w kampaniach.
W grze występują również jednostki pływające:
zwykłe łodzie rybackie, szybkie żaglowe statki handlowe,
powolne żaglowe transportowce i okręty wojenne (galery).
Flota posiada trzy typy galer: małe zwiadowcze, zwykłe
galery (zapewne pentakory) oraz triremy (niektóre mogą
mieć na pokładzie katapulty). Do budowy tych wszystkich
jednostek służą doki. Często scenariusze i kampanie są
rozgrywane nad morzami z archipelagami wysp - wtedy
bez floty gracz się nie obejdzie.
Specyficzną kategorię jednostek stanowi przyroda - gaia. Są to przemieszczające się niezależnie od
gracza zwierzęta. Drapieżniki są reprezentowane przez lwy i krokodyle, które są bardzo groźne
dla wieśniaków i kapłanów wchodzących na ich teren łowiecki, po zauważeniu są od razu atakowani.
Wśród roślinożerców spotykamy słonie i antylopy impala. W morzu można się natknąć na ogromne
wieloryby i ryby (tuńczyki i łososie). Na niebie z rzadka przelatują samotne orły i majestatyczne sępy.
Rozwój cywilizacji osiąga się poprzez przejście kolejnych czterech er: kamienia, narzędzi, brązu i
żelaza. Każda wyższa era to duży skok technologiczny zarówno w gospodarce jak i w militariach.
W erze kamienia podstawą jest myślistwo i zbieractwo, a za wojsko służą wieśniacy z maczugami.
Pola uprawne, pierwsze mury, konni zwiadowcy i wojownicy z toporami to już epoka narzędzi.
Era brązu to przede wszystkim wynalazki militarne - wojownicy piesi i konni używający mieczy,
ale też rozwój religii i handlu. Dalej w erze żelaza rozwija się arystokracja, alchemia, inżynieria
i balistyka, gospodarka oparta jest na złotym pieniądzu, który służy też do zaciągania zawodowych
żołnierzy - dobrze uzbrojonych, opancerzonych i wyszkolonych najemników. Osiąganie kolejnych
er zależy nie od upływu czasu, tylko od sprawnego zarządzania gospodarką przez gracza - poprzez
wybudowanie określonego rodzaju budynków i zebranie wymaganej ilości surowców.
arystokracja, alchemia, inżynieria i balistyka
Źródło: http://www.gry-online.pl/S024.asp?ID=469&PART=240
Źródło: http://www.gry-online.pl/S024.asp?ID=469&PART=240
arystokracja, alchemia, inżynieria i balistyka
Źródło: http://www.gry-online.pl/S024.asp?ID=469&PART=240
W trybie gry single player występują dwa rodzaje rozgrywki: mapa losowa (random) i kampanie.Źródło: http://www.gry-online.pl/S024.asp?ID=469&PART=240
Przy wyborze mapy losowej, gracz sam wybiera dana cywilizację oraz jeden z typów mapy terenu.
Zwycięstwo w tym rodzaju rozgrywki osiąga się na niezależne od siebie cztery sposoby:
- poprzez zbudowanie jako pierwszy "cudu" i utrzymanie go przez okres aż 2000 lat
- poprzez zebranie wszystkich ruchomych artefaktów i utrzymanie ich przez okres 2000 lat
- poprzez zajęcie wszystkich ruin (Stonehage) na mapie i utrzymanie ich przez okres 2000 lat
- poprzez podbój (czyli eliminacja wszystkich jednostek, okrętów i budynków innych cywilizacji).
Gra oferuje również trzy kampanie: Glory of Greece (jednym z jej scenariuszy jest Marsz Ksenofonta),
Voices of Babylon i Yamato Empire of the Rising Sun - warunkiem zwycięstwa jest tu przejście po
kolei wszystkich ośmiu cząstkowych scenariuszy danej kampanii.
Podsumowując, główny cel producenta, jakim było osiągnięcie zysku ze sprzedaży recenzowanej
gry, w zamian za dostarczenie graczom wyśmienitej rozrywki w historycznym opakowaniu - został
zrealizowany z nadwyżką. Age of Empires może stanowić znakomite narzędzie do rozbudzenia i
później też pogłębienia zainteresowań z kręgu historii starożytnej - u uczniów szkół podstawowych
i gimnazjalnych. Recenzent zauważył to obserwując swojego syna, który o marszu dziesięciu tysięcy
i postaci Ksenofonta czy też dynastii Szang lub państwie Yamato dowiedział się nie z podręczników
szkolnych lub od nauczyciela historii - tylko po zetknięciu się z sugestywnym światem gry AoE.
Kończąc tą przydługą recenzję o kultowej grze sprzed 18 lat, zadaję sobie pytanie czy za następne
kilkanaście lat znajdzie się ktokolwiek, kto będzie o niej jeszcze pamiętał ... Chyba tylko Klio !
recenzję popełnił: Robert Fanselow
http://portalhistoryczny.blogspot.com/2015/06/recenzja-gry-komputerowej-age-of-empires.html
Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńDziękuję za dobre słowo, nie przypuszczałem że ktokolwiek tą moją pierwszą recenzję przeczyta lub skomentuje. Pozdrawiam.
UsuńMiałem tą grę u siebie na komputerze i pamiętam jak spędziłem wiele godzin grając w nią. Teraz na pewno będzie tak samo z grą Cyberpunk 2077 https://www.oleole.pl/cms/gk-cyberpunk2077.bhtml która w sumie w każdym momencie może mieć swoją premierę. Dlatego jetem zdania, że warto jest na nią czekać.
OdpowiedzUsuń